Vandaag geopend 09:30 - 18:00

Nieuws: Maurice Haverkamp 20 jaar eigenaar van STRIPES

24 januari 2020

Al 20 jaar staat Maurice Haverkamp aan het roer van STRIPES Maasluis en Schiedam. Ooit begonnen als stagiair en op zijn 27e de zaak volledig overgenomen. Dat is wel een applausje waard! Het geheim volgens Maurice? “Wij verkopen wat de klant wil, hiervoor blijven zij terugkomen.”

Goed luisteren

Maurice is ondernemer in hart en nieren. “Ik ben eigenwijs en heb een sterke mening, maar blijf wel realistisch en als anderen mij weten te overtuigen sta ik overal voor open.” De medewerkers van STRIPES, vijf in Maassluis en drie in Schiedam, zetten de klant altijd op nummer 1. Maurice: “Extra service is bij ons belangrijk. Het is niet echt in woorden te omschrijven, maar geeft de manier van helpen aan. Ik vind het belangrijk dat we goed naar de klant luisteren en eventueel met suggesties aankomen. Dit zorgt ervoor dat klanten terugkomen en het ons gunnen.”

Kom dat passen

Dit laatste staat in verband met de veranderende retailmarkt, waarin de consument kritischer is geworden. Maurice: “De klant is veel beter op de hoogte, mede door het online aanbod en alle informatie die op het web te vinden is. Vroeger keek men naar de etalage, tegenwoordig is mijn website mijn etalage. Hierdoor is de functie van verkoper veranderd naar een adviserende rol.” STRIPES heeft alle populaire merken, waaronder Tommy Jeans, Superdry, PME en Cars, online staan, maar voor het volledige aanbod moeten klanten nog altijd naar de winkel toekomen. Maurice: “Ik merk vaak dat klanten binnen komen voor een specifiek product dat ze online hebben gezien, maar vervolgens met iets heel anders naar buiten lopen. Hieraan zie ik ook dat de digitale winkel voornamelijk een ondersteuning is voor onze ‘bricks’.

Oud en nieuw

STRIPES verwelkomt al bijna 30 jaar een grote groep vaste klanten in de winkel, toch is de doorloop even belangrijk. Maurice legt uit: “We hebben geïnvesteerd in klantenbinding en service, bijvoorbeeld door de introductie van ons klantenkaartspaarsysteem. Hierdoor hebben we 80% vaste klanten.” Daarnaast wordt er bij STRIPES hard gewerkt aan klantenvernieuwing. Maurice neemt bewust personeel aan in iedere leeftijdscategorie om zo op de hoogte te blijven van wat er speelt onder iedere generatie. Maurice: “Ik praat veel met mijn personeel en vraag hun mening. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich serieus genomen voelt en het idee heeft dat hij of zij bij kan dragen aan het succes van STRIPES.” Deze binding met het bedrijf is succesvol, aangezien de meeste werknemers al jaren bij het bedrijf werken.

Teamwork

De enthousiaste ondernemer kijkt positief naar de toekomst. “In de komende vijf jaar gaan we de winkel uitbouwen en kijken we naar manieren om het bezoekersaantal naar de winkel op te schroeven.” Maurice zelf is voorlopig nog niet weg: “Zolang ik plezier hou in mijn werk, blijf ik het doen. Ik ben iedere dag met mijn bedrijf bezig, maar doe het nog altijd met plezier en zo hoort het. Samen met mijn team brengen we STRIPES naar een hoger niveau.”